Edukacja zdrowotna

Termin ten, stosowany w naszym kraju coraz częściej, stanowi odpowiednik określenia w języku angielskim health education lub rzadziej używanego terminu education for health, któremu w języku polskim może odpowiadać określenie edukacja prozdrowotna, lub edukacja do zdrowia. Edukacja (łac. educatio – wychowanie, pielęgnowanie) obejmuje ogół wielowymiarowych działań i procesów służących wychowaniu oraz kształceniu osób lub grup społecznych i może być traktowana jako proces uczenia się człowieka przez całe życie. W praktyce najczęściej używa się określenia „edukacja zdrowotna” ponieważ jest ono bardziej „pojemne” niż oświata lub wychowanie zdrowotne i odnosi się do ludzi w całym okresie trwania życia, obejmując swym obszarem działania różne formy uczenia się i nauczania itd.

We współczesnych definicjach podkreśla się następujące jej cechy:

  • uczenie się, tzn. aktywność i zaangażowanie osób uczestniczących w edukacji zdrowotnej
  • proces całożyciowy, systematyczność oddziaływań oraz ich planowanie
  • oddziaływanie na jednostki i grupy, osoby zdrowe i chore, w celu zwiększenia ich kompetencji
  • dobrowolność udziału – bez przymusu i nacisku na uczących się, przy pełnym zrozumieniu i akceptacji przez nich działań podejmowanych w ramach edukacji zdrowotnej;
  • interdyscyplinarność edukacji zdrowotnej.

Główne obszary tematyczne edukacji zdrowotnej:

  • Higiena osobista i otoczenia
  • Bezpieczeństwo w życiu codziennym, zapobieganie urazom, pierwsza pomoc
  • Zdrowe odżywianie i aktywność fizyczna
  • Praca i wypoczynek
  • Zdrowie psychospołeczne
  • Edukacja seksualna
  • Zapobieganie używaniu substancji psychoaktywnych
  • Przeciwdziałanie agresji i przemocy wśród uczniów